Thursday 7 June 2018

DEMOCRACY, MONARCHY AND BANKS


Muhammad Firdaus

Makin bertambah ramai Melayu yang 'captive-minded' mengkritik sistem kesultanan, mereka bebas melakukan itu, tetapi kritikan mereka cacat jika mereka tidak tahu dan tidak mahu mengkritik sejarah hitam demokrasi juga.

Hanya kerana mereka merasa manisnya umpan gula-gula slogan 'Sovereignty belongs to the people' /'Ketuanan Rakyat' yaitu slogan topeng penyembunyi sopak Revolusi Perancis. maka mereka anggap diri mereka sudah lebih maiu?

Mereka benci pada 'Ketuanan Sultan', tetapi suka pula pada 'Ketuanan Rakyat'. Paling tidak ketuanan sultan itu ada kaitan rapat dengan memelihara agama (dari segi teorinya baik), ketuanan rakyat pula tanggungjawab nya memelihara apa dan sumber ketuanan itu dari mana? Hawa nafsu majoriti. Dari segi teori sahaja sudah tiada asas.

Raja ada tanah jajahannya, macam rumah kamu itu tanah "jajahan" kamu, kamu tuan rumah, kamu berhak menyerahkan rumah dan tanah kamu kepada anak cucu kamu.

Golongan Melayu jenis ini lupa bahawa nak atau tidak pemerintahan tetap kekal di tangan The Few, sama ada di dalam Feudalisme ataupun Demokrasi.

Dalam demokrasi mereka ada 'Manufacturing of Consent', 'Control you through what you love' (rujuk Brave New World), ada 'Perception Control & Management', ada oligarchy perbankan & pemilik kapital. Mereka ini telah banyak kali berjaya buat kamu "pilih" apa yang mereka nak kamu pilih, walaupun pilihan kamu itu selalunya membawa kelebihan untuk mereka dan kerugian untuk kamu.

Kalau golongan Melayu ini yakin mereka sudah lebih pandai memilih "Rakyat sudah tidak bodoh" mereka harus jelaskan, atas dasar apa "lebih pandai" mereka ini? Jelaskan juga dengan bukti bahawa majoriti selalu memilih atas dasar kebenaran, bukan nafsu. (Rujuk Solomon Asch's Conformity Test).

(Rujuk juga AI-Quran 6:116).

Benarlah bahawa sistem pendidikan moden kita hari ini banyak melahirkan pengkritik
sebelah mata dan separuh akal sahaja.

Kaji betul-betul tentang sistem Khilafah & Kesultanan melalui pihak yang mempertahan juga, bukan hanya dari pihak yang menyerang. Jangan hanya dimomokkan oleh kisah Sultan Mahmud mangkat dijulang sehingga kemampuan membuat penilaian yang rasional juga mangkat.

No comments:

Post a Comment