Friday 3 August 2018

AL MALA U

Agama mereka dulu Hindu tapi mereka bukan Tamil. Mereka jugalah yang memeluk Islam dan diberi nama Melayu mulai 1136 Masehi.

Ong Phre Mahawangsa, raja Kedah Tua yang mula memeluk Islam pada 1136 Masehi di Bukit Meriyam Kuala Muda Kedah. Baginda diislamkan oleh Syaikh Abdullah Al Qumairy AI Yamani lalu diberi nama baharu, Sultan Mudzafar Shah I.

Sebaik diislamkan, Syaikh Abdullah berkata "pada hari ini telah lahir satu bangsa agung yang aku namakan dia AL MALA U yang Islam adalah agamanya."

AI MALA U itulah yang kemudian dikenali sebagai MELAYU. Mengikut riwayat yang saya baca ia bermaksud "berkembang biak memenuhi ruang" dan daripada itulah masyarakat rumpun nusantara ini yang beragama Islam dikenali sebagai Melayu dan rantau ini digelar Alam Melayu, atau Malay Archipelago.

Dengan itu sahlah bahwa bangsa Melayu adalah pribumi di rantau ini, bukan sahaja di Malaysia tapi di nusantara yang dikenali sebagai Kepulauan Melayu.

Adapun orang Tamil yang dibawa masuk oleh British sebagai pekerja ladang pada era penjajahan tidak ada kena mengena dengan keturunan rakyat Ong Phre Mahawangsa zaman itu, atau daripada

komuniti lain ketika itu yang diisytiharkan sebagai Melayu.

lni adalah kenyataan yang tersangat sumbang dan rambang.

Saya hanya maksudkan kenyataan ini dan berasa bertanggungjawab untuk memperbetulkannya dari sudut sejarah, bukanlah menidakkan patriotisme, kewarganegaraan atau hak mana mana individu terutama rakan saya daripada kaum India sebagai rakyat negara ini.

Fakta yang diseleweng mesti diperbetulkan.

Haruslah difahami bahawa kami orang Melayu adalah daripada keturunan asal nenek moyang kami yang dahulu beragama Hindu, yang telah ribuan tahun menduduki bumi ini, dan mereka bukanlah orang Tamil dari India.

Berani pergi Bali sebut macam ni?

Penganut agama Hindu diBali

No comments:

Post a Comment